O parfémech

Parfém je obecné označení směsi esenciálních olejů a dalších aromatických látek. Má za úkol vydávat nezaměnitelnou specifickou a příjemnou vůni. Jeho užitím lze u lidí vyvolávat různé pocity a touhy či podtrhnout charakter nositele.

Důvodů, proč používat parfém, je mnoho

Co člověk to originál, jak by řekl klasik. A co originál, to specifická vůně. Parfém dokáže vaši vůni podtrhnout nebo zvýšit její intenzitu, umí zvýšit touhu a působení vás samotných na vaše okolí. Parfém je stejně jako vaše přirozená vůně pouze vaší značkou, vaší nezaměnitelnou osobností – vaším charismatem.

Věděli jste, že i stejná značka či vůně parfému voní na každém z vás jinak? Specifické aroma vaší pokožky totiž ovlivní i vůni daného parfému. Takže vždy budete vonět originálně – nezaměnitelně.

Nepodceňujte vliv a kouzlo parfému, jeho význam a moc. Kouzlo charisma je to, co vás odliší od ostatních.

Dělení parfémů

V češtině se slovo parfém běžně používá ve významu voňavka nebo vůně. V užším významu pak označuje přípravky s nejvyšší koncentrací vonné látky.

Parfémy se rozlišují podle procentuálního zastoupení parfémové kompozice (jednoduše řečeno podle intenzity vůně). Zbytek směsi zastupuje koncentrovaný líh a malé množství vody.

  • Parfém - nejintenzivnější vůně, která je na trhu k dispozici - podíl vonných látek je 15–50%

  • Parfémová voda - EDP neboli Eau de Parfum - podíl vonných látek je 12–15%

  • Toaletní voda - EDT neboli Eau de Toilette - podíl vonných látek je 6–12%

  • Kolínská voda - EDC neboli Eau de Cologne - podíl vonných látek je 4–6%

  • EDS neboli Eau de Solide, Eau de Sport, Splash perfume - podíl vonných látek je okolo 1%

Složení parfému

Klasický parfém se vždy skládá ze 3 hlavních částí:

  • Hlava (vysoké tóny) - je to první, co po aplikaci ucítíte. Hlava parfému utváří první dojem, a proto je na ni kladen velký důraz. Doba trvání je pár desítek sekund až minut

  • Srdce (střední tóny) - začínají naplno vynikat po odeznění hlavy a voní několik hodin

  • Základ (nízké - spodní tóny) - jsou ty látky parfému, které vyprchávají velmi pomalu a jejichž vůně je cítit po celou délku výdrže parfému


Druhy vůní

Parfémy se podle vůně dělí do několika základních skupin, které se mezi sebou mohou kombinovat.

Květinové

Pravděpodobně největší skupina. Hlavní složky kompozice tvoří květiny – jasmín, růže, konvalinky, ylang-ylang, tuberóza, kosatec, fialka a další. Obvykle se jedná o dámské vůně, ale v této kategorii najdeme i pánské. V dřívějších dobách (do začátku 20. století) bývaly i pánské vůně převážně květinové. Parfémy vonící převážně nebo pouze po jedné květiny se nazývají soliflory.

Orientální

Obvykle těžší, smyslné, teplé kompozice, v nichž převládají složky jako ambra, vanilka, kadidlo, santalové dřevo, koření. Často se označují jako ambrové. Název pochází od slavného parfému značky Coty – Ambre Antique (1905). Mezi orientální vůně se počítá i nová skupina vůní gurmánských s výraznými tóny složek jako vanilka, čokoláda, káva, pražené oříšky atd.

Chyprové (též cypřišové)

Skupina byla pojmenována podle vůně Chypre značky Coty (1917 - parfumér François Coty se údajně inspiroval svou dovolenou na Kypru, francouzsky Chypre). Základními složkami chyprových vůní je větvičník („dubový mech“), bergamot a labdanum, obvykle i pačule. Jedná se o sušší, dřevité, elegantní vůně. Časté jsou kombinace chyprových tónů s květinovými nebo zelenými.

Citrusové

Svěží, šťavnaté vůně s výraznou citrusovou složkou (pomeranč, bergamot, citron, limeta). Patří sem dámské i pánské vůně, často také bývají citrusové parfémy označovány jako unisexové, tedy vhodné pro obě pohlaví. Citrusové tóny se kombinují např. s dřevitými, kořeněnými či květinovými.

Dřevité

Parfémy, v nichž hrají prim dřevité tóny – santalové dřevo, cedrové, růžové dřevo, vetiver atd. Dřevité tóny jsou typické pro dámské i pánské vůně a kombinují se obvykle s orientálními složkami, kořením, květinami a citrusy.

Kožené

Speciální kategorie zahrnující vůně, v nichž jsou patrné složky imitující vůni kůže. Patří sem pánské vůně (často s tóny kadidla, tabáku, dřev) i dámské (kombinace s květinami nebo chyprovými tóny).

Vůně kapradí (fougère)

Takřka bez výjimky pánská skupina. Typickými složkami jsou levandule a kumarin. Dějiny této skupiny sahají do 19. století, kdy vznikla první kompozice vůní z této skupiny, Fougère Royale („Královské kapradí“).


Exkluzivita parfémů a jejich výrobci

Značky parfémů často nesou jména proslulých osobností, jak z historie (Mario Prada, Christian Dior), tak i ze současnosti (Britney Spears, David Beckham).

Parfémy je možno podle jejich exkluzivity rozdělit na:

  • ryze exkluzivní - jsou to tzv. niché vůně, které vyrábějí většinou malé firmy v omezeném množství a téměř nepodléhají diktátu trhu

  • exkluzivní - vyrábějí je slavné návrhářské domy jako Chanel, Gucci, Armani a další.

  • méně exkluzivní - podílejí se na nich většinou známé osobnosti (Celine Dion, Naomi Campbell atd.), nebo je vyrábějí firmy jako Avon, Oriflame, Adidas, Nike atd.

 

 

 



 

a
Omlouváme se, ale provoz webu bude v brzké době ukončen